مجله مس فروشان

تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان در چیست و کدام را بخریم؟

تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان

سلام دوست من خوشحالم که اینجایی، وقتتو نمیگیرم و مستقیم میرم سر اصل مطلب. امروز واسه این اینجام که راحت بهتون توضیح بدم تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان واقعا چیه و برای فهمیدن تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان باید بدونیم از چه زمانی و چرا تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان به وجود اومدن! باید این نکته رو هم همین اول اضافه کنم بار معنایی تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان این نیست که یکی بد و یکی خوبه به این معنی که هر کدام از این دو جزئیات و زیبایی های مخصوص خود را دارند که در ادامه به این ویژگی ها میپردازیم. راستی شما میتونید خرید ظروف مسی زنجان یا اصفهان رو از مس فروشان انجام بدید و نگران تضمین اون نباشید.

بین ظروف مسی زنجان و اصفهان کدام بهتره؟!

هیچ یک از تولیدات ظروف مسی این دو استان از دیگری بدتر یا بهتر نیستند، هر دو اینها به کارخانه های تولیدی مس بزرگی مجهز هستند که تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان در مهارت و فن های متفاوت تولید صنعتگران آنهاست. تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان این است که ظروف مسی زنجان ضخیمتر و سنگین‌تر ساخته میشوند و برای استفاده آشپزی، پختن غذا، سرو میوه، شیرینی و خلاصه محصولاتی که کاربردی باشند بیشتر استفاده میشه (ظروف مسی آشپزخانه) با این وجود ظروف تزئینی و دکوری زیبا و ظریف هم در زنجان تولید میشه. این یکی از تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان  است که ظرف مسی اصفهان بیشتر برای جنبه های دکوری و ظریف کاری مثل ظروف مسی فیروزه کوبی و خاتم کاری و… با اینحال اصفهان هم ظروف آشپزی و پذیرایی خوبی تولید میکنه که در بازار هستند. برای خرید ظروف مسی دکوری میتونید تنوع مس فروشان را مشاهده کنید.

مقایسه ظروف مسی زنجان و اصفهان

مقایسه ظروف مسی زنجان و اصفهان

چرا بیشتر از تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان میگویم؟

ظروف مسی سالهاست که در شهر های مختلف ایران مثل زنجان، اصفهان، یزد، کرمان و.. هم تولید میشه که شاید برخی از این شهر ها به تازگی وارد این صنعت شده باشند و به تکامل و زیبایی آن کمک کنند اما از قدیمی ترین شهر های تولید ظروف مسی ایران میشه به زنجان و اصفهان اشاره کرد، غالبا تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان سوال مشتریان ماست برای اینکه این دو استان از ابتدا قطب تولید ظروف مسی ایران به شمار میرفتند و همچنان هم همینطور است.

چرا تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان به وجود اومد؟!

تولید بسته به نیاز شکل میگیره و نیاز هم با شرایط جغرافیایی و فرهنگ به وجود میاد، به این معنی که تولیدات متفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان با توجه به شرایط بخصوص مردم این ناحیه ها ساخته میشه پس قطعا با وجود تفاوت هایی که بین شرایط اقلیمی و فرهنگی و تاریخی استان اصفهان و زنجان وجود داره تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان خود بخود به وجود میاد.

بررسی ظروف مسی زنجان و اصفهان

بررسی ظروف مسی زنجان و اصفهان

منظور از تاریخچه ظروف مسی زنجان و اصفهان چیست؟

زنجان استانی کوهستانی و سردسیر است و به علت این کوهستان و هوای سرد کشاورزی چندان زیاد جز مشاغل زنجان قدیم نبوده و مردم بیشتر به دامداری میپرداختن به همین دلیل هنگام ساخت به وسایل مسی محکمتر برای جابجایی بیرون از خانه هم دقت میکردند تا سالمتر بمانند و در آتش کوه دوام داشته باشند در حالی که در تاریخچه تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان، اصفهان به دلیل آب و هوای معتدل تری که قبلا با وجود رود کارون و دیگر رود هایی که داشته مشاغل مردم قدیم آن هم بیشتر کشاورزی بوده و برای استفاده ظروف مسی در خانه بیشتر زیبایی ظاهری و رنگ لعاب آن معیار ساخت محصولات مسی بوده است که این یکی دیگر از دلایل وجود تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان بوده است.

علت تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان

علت تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان

هنر صنتعگران متفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان

هر دو استان دارای قدمتی طولانی در تولید ظروف مسی هستند که درنهایت هر دو برای توسعه این صنعت به هم کمک کرده اند و با وجود اینکه هنری مانند ملیله کاری و قلمزنی، میناکاری ابتدا از زنجان شروع شده و گسترش پیدا کرده اما امروز هنر های تزئینی مانند قلمزنی، خاتمکاری مس بیشتر در اصفهان صورت میگیرد. این تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان هم همانطور که در بالا اشاره کردیم شاید به دلیل فرهنگ و سلیقه مردم اصفهان بوده که به هنر هایی مثل قلمزنی علاقه‌مند بودند یا به طور مثال شرایط جغرافیایی  مثل که سنگ فیروه در دسترس بوده باعث شده هنر فیروزه کوبی بیشتر تو این منطقه رواج داشته باشه.

خلاصه متفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان چیه؟

به طور خلاصه حالا که میدونیم تولیدات متفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان ریشه فرهنگی و جغرافی تاریخی دارن مفهمیم تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان در ظروف مسی آشپزی و تزئینی است، یعنی ظروف مسی زنجان اکثرا برای مصارف آشپزخانه و کاربردی هستند درحالی که ظروف مسی اصفهان بیشتر جنبه تزئینی و دکوری دارند. ظروف مسی زنجان کمی سنگین تر و مصرفی تر ساخته میشن و ظروف مسی اصفهان بیتشر ظریف تر و تزئینی هستند. با این حال در جدول زیر به طور خلاصه ویژگی های تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان رو برای راحتی شما آوردیم.

 

تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان

زنجان

اصفهان

درصد خلوص ورقه مس خالص مس خالص
ضخامت ورقه 0/8mm,0/9mm,1/15mm 0/7mm,0/8mm
نوع ساخت کاملا دستساز + دست و ماشین دست و ماشین
سنگینی زیاد متوسط
قلع به نسبت ورقه ضخیم‌تر به نسبت ورقه کمی کمتر از زنجان
نانو حرارتی (براقیت دائم) دارد دارد
غالب تولیدات آشپزی + پذیرایی دکوری
دستگیرها ساده مسی + گوشواره مسی ساده برنجی + گوشواره مسی
بسته بندی دارد دارد
قلمزنی دارد دارد
خاتمکاری دارد دارد
فیروزه کوبی دارد

دارد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *