مجله مس فروشان

پاسخ علمی به سوال چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت؟

چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت

این سوال که چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت سوال بسیار مهم و کلیدی است که در ادامه به آن پاسخ میدیم، سلام خدمت دوستای عزیزمون امروز درباره اینکه چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت صحبت میکنیم امیدواریم برای شمایی که از ظروف مسی استفاده میکنید کاربردی باشه و به استفاده بهتر و سلامت شما بیشتر کمک کنه. به طور کلی میتوانید همه غذاها را داخل ظروف مسی طبخ کنید مثل برنج، خورشت، آش، آبگوشت و… حتی مربا هم داخل ظروف مسی بسیار خوشمزه میشوند و توصیه میکنیم مربا را داخل ظروف مسی امتحان کنید با این وجود اگر بیشتر غذا ها را پخت پس چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت؟

مس به دلیل رسانایی حرارتی عالی و جذابیت زیبایی شناختی، انتخاب محبوبی برای ظروف پخت و پز است و برای خرید ظروف مسی و ظروف آشپزخانه مسی. با این حال، غذاهای خاصی وجود دارد که برای استفاده بهتر و طبخ داخل این ظروف باید بدانیم چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت. به طور کلی پختن بیشتر غذاها در ظروف مسی است، اما بهتر است که از استثنائاتی برای اینکه  چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت آگاه باشید تا راحتتر ازغذای خوشمزه خود لذت ببرید. یک دسته از غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد، غذاهایی هستند که اسید بالایی دارند، به غذاهایی که  زیادی ترش هستند یا ph بالایی دارند اسیدی میگوییم.

پخت غذا در ظروف مسی

پخت غذا در ظروف مسی

چه غذایی را نباید در ظروف مسی پخت؟

اسید منظورمان از اسید همان مزه ترش مانند سرکه است که لب را میسوزاند. اسیدیته برخی غذاها می تواند با مس واکنش نشان دهد و باعث شود که پوشش قلع سفیدگری داخل آن زودتر از بین برود. اگر قابلمه ای پوشش قلع نداشته باشد کلا نباید داخل آن آشپزی کنید آشپزی داخل مس قلع نشده دیگه به سوال چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت نمیرسد زیرا قابلمه مسی سفیدگری نشده می تواند منجر به سمیت مس شود که می تواند اثرات مضری بر بدن داشته باشد. اما در اگر سفیدگری دارد در جواب چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت بگم کلا غذاهایی اسید بالایی دارند عبارتند از درست کردن رب گوجه فرنگی، مرکبات (مانند لیمو و پرتقال)، سرکه، آبلیمو و … .

لیست غذاهای اسیدی به اینها ختم نمیشود برخی از مثال های دیگر شامل میوه ها، لبنیات، گوشت، گندم وسبزیجات میشود اما جای نگرانی نیست چون طی ترکیب کردن و پخت پز درصد اسید آنها کاهش پیدا میکند پس خیالتون راحت باشه مشکلی پیش نمیاد. پس اگر بخواهیم بدانیم چه غذاهایی را نباید داخل ظروف مسی پخت کنیم ما میگویم همه چیز میتوانید بپزید و نگران نباشد چون پوشش قلع داخل ظروف مسی به همین دلیل وجود دارد که از اسید غذا جلوگیری کند قلع همان ماده ای است که داخل قوطی های کنسرو از آن استفاده میشود.

اگرچه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت اما منظور استفاده بیش از حد از این نوع مواد غذایی است و همانطور که اشاره کردیم اگر از این ظروف برای درست کردن خود رب گوجه فرنگی یا سرکه استفاده نکنید؛ درست کردن غذاهای روزمره مشکلی نخواهد داشت. توجه به این نکته مهم است که غذاهایی مثل خورشت یا سوپ یا هر غذای دیگری که رب گوجه یا سرکه کمی داخل آن حل شده باشد ایرادی ندارد و شامل سوال چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت، نمیشوند. با این حال، باید از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت ظروف مسی با غذاهای اسیدی برای جلوگیری از هر گونه عوارض بالقوه خودداری شود.

غذاهایی که نباید در ظروف مسی پخت

غذاهایی که نباید در ظروف مسی پخت

آزمایش سرکه و نمک

برای درک بهتر اینکه چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت میتوانید آزمایش کنید سرکه و نمک را با هم ترکیب کنید و روی سطح مسی بیرون ظروف مسی نانو نشده بزنید و متوجه تغییر رنگ آن شوید این همان تغییری است که برای قلع هم رخ میدهد در اصل اینکه چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت برای جلوگیری از خراب شدن سریع تر قلع داخل آن است و تاثیری روی طعم غذا نیست. برای همین سوال چه غذاهایی را نباید ظروف مسی پخت کمی مربوط به نگه داری بهتر از ظروف مسی است.

جمع بندی سوال چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت

به طور خلاصه در جواب سوال چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت به درست کردن رب گوجه فرنگی خالی، سرکه گرفتن و غذاهایی که بیش از حد اسید داشته باشند اشاره کردیم و گفتیم غذاهای روزمره که دارای مقدار کمی از این طعم ها دارند مشکلی ندارد و اضافه کردیم برای چه غذاهایی را نباید رد ظروف مسی پخت؟ زیرا پوشش سفیدگری و قلع داخل ظروف مسی را به مرور از بین میبرد و باعث کاهش طول عمر ظروف مسی میشود با خواندن این وبلاگ دیگر نگران اینکه چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت نمیشود زیرا حالا دیگر میداند چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی پخت و چرا؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *