مجله مس فروشان

آیا ظروف مسی زنگ می زند؟ ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی ؟

آیا ظروف مسی زنگ می زند

سلام به شما دوست عزیزم وقتی مس های قدیمی رو نگاه میکنیم ممکنه ببینیم که روی سطح آنها لکه های قهوه ای، سبز و یا آبی نقش بسته باشد که باعث میشود فکر کنیم آیا ظروف مسی زنگ میزند؟ یا اینکه ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی! در هر صورت پاسخ این سوال را در کتاب های دوران مدرسه خوانده ایم که در این وبلاگ میخواهیم آن را به سادگی جواب سوال آیا ظروف مسی زنگ میزند را بدهیم پس با ما همراه باشید.

بیایید با هم بررسی کنیم آیا ظروف مسی زنگ میزند!

تمام فلزات از طلا و نقره و مس گرفته تا آهن همه اکسید میشوند، اما زنگ زدن با اصطلاحی که برای فلز آهن به کار میرود متفاوت است، چراکه سرعت واکنش ها و نوع واکنش های شیمیایی این فلزات باهم متفاوت هستند اگر بخواهیم بدانیم که آیا ظروف مسی زنگ میزند یا نه ؟ جواب نه است زیرا اصطلاحا زنگ زدن برای آهن اتفاق میافتد و مس فقط اکسید میشود و در این سوال ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی که مشتریان از ما میپرسند در واقع از اصطلاح زنگ به اشتباه استفاده میکنند که ما در ادامه اصول و اصطلاح صحیح را توضیح خواهیم داد و پاسخ کامل آیا ظروف مسی زنگ میزند را هم توضیح خواهیم داد.

ظروف مسی زنگ میزند

ظروف مسی زنگ میزند

با وجود سفیدگری آیا ظروف مسی زنگ میزند؟

در واقع سفیدگری از ابتدا برای اینکه ظروف مسی اکسید نشوند بوجود آمد تا با قلع مانع از اکسید شدن ظروف مسی شود. پس پاسخ اینکه باوجود سفیدگری آیا ظروف مسی زنگ میزند یا نه؟ جواب میدهیم خیر در صورتی که روی مس با قلع پوشیده شده باشد و سفیدگری باشد دیگر اکسید نمیشود و فرقی نمیکند ظروف مسی آشپزی باشد یا ظروف مسی پذیرایی.

در صورت نانو شدن هم آیا ظروف مسی زنگ میزند و سیاه میشود؟

خیر ظروف مسی نانو شده اکسید و سیاه نمیشوند، تمام گفته های ما در این وبلاگ برای ظروف مسی قدیمی یا نانو نشده است، هیچکدام از اتفاقات نوشته شده در این وبلاگ برای ظروف مسی نانو شده نمی افتد پس در پاسخ به اینکه در صورت نانو شدن هم آیا ظروف مسی زنگ میزند؟ پاسخ منفی یعنی خیر است. با وجود نانو مس اکسید نمی شود و علاوه برا اینکه براقیت آنها ماندگار است طول عمر آنها نیز افزایش میاید یعنی هم زیبایی بیشتر هم طول عمر بیشتر خواهند داشت هم ظروف مسی آشپزی براق میمانند و هم ظروف مسی پذیرایی و یا ظروف دکوری مسی.

فرمول شیمیایی برای ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی

  • اکسید مس(I): Cu2O که به معنی ترکیب شدن فلز مس با اکسیژن هوا میباشد
  • اکسید مس (II) : CuO که نوع دیگری از ترکیب شدن فلز مس با اکسیژن است
  • حالا که دیدیم آیا ظروف مسی زنگ میزند یا نه میدانیم اکسید مس 2نوع دارد. میرسیم به فرمول زنگ آهن:
  • آهن (III) اکسید آبدار: Fe2O3.nH2O
  • اکسید-هیدروکسید (III) آهن: (FeO(OH),Fe(OH)3)

بررسی کامل موضوع ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی

مس هم مانند فلزات دیگر یک فلز واکنش پذیر است و بطور طبیعی هنگام مجاورت و نزدیکی با اکسیژن هوا و رطوبت آب به هر نوعی ، تحت یک واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون قرار می گیرد. فرآیند اکسیداسیون منجر به تشکیل اکسید مس بر روی سطح ظروف مسی میشود که معمولاً به عنوان اکسید مس شناخته می شود. حالا اینکه ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی میگویمم زنگ یا اکسید مس می تواند به صورت تغییر رنگ مایل به سبز یا آبی در سطح ظروف مسی ظاهر شود. حال آیا ظروف مسی زوتر زنگ میزند یا آهنی؟ در حالی که ظروف مسی اکسید میشوند، مهم است توجه داشته باشید که مانند آهن یا فولاد زنگ نمی‌زنند. زنگ زدگی در آهن و فولاد ناشی از خوردگی فلز در اثر قرار گرفتن در معرض اکسیژن و رطوبت است.

ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی

ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی

پاسخ تکمیلی به آیا ظروف مسی زنگ می زند؟

در ادامه توضیح ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی باید اضافه کنیم اکسید مس در درجه اول یک مسئله آرایشی است و بر یکپارچگی ساختاری ظروف تأثیری نمی گذارد.پس واقعا آیا ظروف مسی زنگ میزند؟ خیر ظروف مسی در واقع سریعتر از ظروف آهنی زنگ نمی زنند زیرا مس اصلا زنگ نمی زند. هنگامی که مس با اکسیژن موجود در هوا واکنش می دهد، لایه ای از اکسید مس را روی سطح خود تشکیل می دهد که رنگ مایل به سبزی به آن می دهد. این فرآیند به تشکیل پتینه معروف است و در واقع به عنوان ویژگی مطلوب ظروف مسی دیده می شود. حال اینکه ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی باید بدانیم برخلاف زنگ زدگی که ساختار فلز آهن را تضعیف می کند و به مرور زمان باعث خراب شدن آن می شود، پتینه تشکیل شده روی فلز مس در واقع از فلز مس در برابر خوردگی بیشتر محافظت می کند.

خلاصه آیا ظروف مسی زنگ می زند

در این وبلاگ اشاره کردیم  تمام فلزات در برابر اکسیژن موجود در آب و هوا اکسید میشوند، درباره اینکه آیا ظروف مسی زنگ میزند؟ خیر، ظروف مسی زنگ نمیزند و تنها اکسید میشود، اکسید شدن مس هم امری طبیعی است. ظروف مسی سفیدگری شده یا ظروف مسی نانو شده دیگر اکسید نمیشوند. درمورد سوال آیا ظروف مسی زودتر زنگ میزند یا آهنی اضافه کردیم فرآیند اکسید شدن مس با زنگ آهن کاملا متفاوت است و اصلا به یکدیگر ربطی ندارند. در نهایت گفتیم اکسید شدن سطح بیرونی مس ضرری ندار اما با اینحال برای جلوگیری از اکسید شدن مس و سیاه شدن آن میتوانید ظروف مسی آشپزی یا ظروف پذیرایی خود را نانو حرارتی کنید تا از براقیت دائم و طول عمر بیشتر ظروف مسی خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *